Slik vasker du bilen utvendig

4 juni, 2020

Lakken er bilens viktigste rustbeskyttelse. En skikkelig håndvask av bilen din utsetter rustangrep og får den til å skinne!

Slik vasker du bilen enkelt: 

  • Avfett bilen først (tørr bil).
  • Skyld grundig med høytrykkspyler eller hageslange.
  • Skyld også inne hjulbuer, under bilen og støtfangerne.
  • Svampevask bilen med bilsåpe og bøtte.
  • Vask og spyl gjerne av såpen del for del.
  • Vask felgene og spyl av.
  • Tørk av hele bilen med mikrofiberklut eller pusseskinn. 

Finn deg en skyggeplass

Det trenger ikke være 20 varmegrader for en utvendig vask. Noen få varmegrader er nok til å få av skitt og møkk, men unngå direkte sollys.

Mange vaskehaller tilbyr vaskeprogrammer som spyler bilen både rundt hjul og under, men det beste er å ta en skikkelig runde med høytrykk spyle eller hageslange, bøtte og svamp. Når du først er i gang, bør du vaske bilen din og tømme den for søppel innvendig.

Hvis du vasker bilen din enda grundigere, bør du også vurdere å polere den. Et poleringsmiddel «tetter» lakken og gjør den mer motstandsdyktig. Ved litt egeninnsats og enkel investering kan du selv gjøre noe for at verditapet på bilen din blir så lite som mulig.

Avfett bilen først

Avfettingsmiddel skal sprayes på tørr bil. Dette er sterk kjemi, og må ikke påføres i direkte sollys. Avfettingsmiddelet må heller ikke tørke på lakken. Sjekk hvilken temperatur avfettingen kan brukes i og følg bruksanvisningen.

Spray på hele bilen under vinduene og nedover. Husk også felgene. Det finnes eget avfettingsmiddel for felger som er enda sterkere, men ofte holder det med vanlig avfetting også her.

La middelet virke et par minutter før du spyler av med høytrykkspyler nedenfra og oppover. Først når avfettingsmiddelet virker og tjære og skitt løsner fra lakken, vil du se hvor skitten bilen virkelig er.

Spyl også bremsene

Når du først vasken bilen utvendig er det lurt å spyle skikkelig på og rundt bremsene. Salt gjør at bremseskiver ruster, og bilen går ikke gjennom EU-kontroll om det er for mye rust på skivene, selv om skivene i utgangspunktet ikke er for slitt.

Husk også å spyle inni hjulbuer, under bilen, bak støtfangere og andre steder der skitt og salt kan gjemme seg bort. Vær forsiktig slik at du ikke spyler i stykker kontakter til lys eller andre skjøre deler. Kanskje bør du legge fra deg høytrykksspyleren og bruke vanlig hageslange i stedet. Poenget er å få skylt bort så mye skitt som mulig.

Håndvask med bøtte og svamp

Etter en grovvask går du løs på bilen med bøtte og svamp. Du kan selvsagt kjøpe kostbar såpe for bilen, men etter avfetting og før polering går det like fint med en rimelig bilsjampo.

Skyll svampen ofte og bytt vann. Ta en del av bilen og skyll med hageslange eller høytrykksspyler. Mister du svampen på bakken, bør du skifte svamp slik at ikke skitt, sand eller steiner – som kan sitte fast i den, skader lakken. Begynn øverst og jobb deg nedover. 

Ikke glem felgene

Når du har brukt svampen på bilen, avslutter du med felgene. Sitter bremsestøv og tjære hardt, kan du bruke sterk avfetting for felger og en gammel oppvaskkost. Pass på at felgene dine tåler sterke vaskemidler. Skyll godt av med rent vann etter vask. Bruker du spesialkjemi på felgene bør du lese advarsler på flasken og eventuelt bruke gummihansker.

Tørk av bilen etter vask

Når du er ferdig med å skylde av bilen, skal hele bilen tørkes godt. Skaff deg et ordentlig pusseskinn eller en mikrofiberklut, skyll godt og vri godt om. Trekk vannet av lakken.

Før vanndråpene tørker på lakken trekker de til seg støv og pollen. Når de tørker, ligger støvet igjen på den nyvaskede bilen som irriterende støvskjolder. Tørker du bilen raskt etter vask før vanndråpene tørker på lakken unngår du slike «støvprikker».

Skyll og vri om pusseskinnet eller kluten ofte i en bøtte med rent og lunkent vann. En mikrofiberklut er det mest skånsomme og effektive, bare sørg for at kluten er ren. Mikrofiberkluter får du kjøp i vår nettbutikk.

Andre innlegg

Helårsdekk – finnes det?

Helårsdekk – finnes det?

Dessverre finnes det ingen dekk som er spesielt sikre å bruke året rundt. Det finnes vinterdekk som er laget for det sentraleuropeiske markedet, og som ofte markedsføres som helårsdekk. Disse dekkene er konstruert først og fremst for kjøring på bare og våte veier, og...

DEKKSLITASJE

DEKKSLITASJE

Dekk slites når de brukes, men du kan gjøre mye selv for å få dekkene til å vare lenge. Det viktigste er å kontrollere lufttrykket jevnlig og inspisere dekkene for unormal slitasje. Dekkene sladrer nemlig når du sluntrer unna lufttrykk-sjekken og når du ikke holder...